maandag 20 april 2015

50 cent voor een flesje


Facebook stond de afgelopen week bol van het geval in café Rubens in Leuven. Gasten die daar waren geweest en gevraagd hadden om een babyflesje op te warmen, zagen deze dienst op de rekening staan voor € 0,50. Er waren 150 likes en nog veel meer commentaren. Hoe de meute erover denkt, blijkt wel uit de commentaren: zwart of wit. Niemand zegt dat hij 25 cent zou hebben gevraagd (grijs), iedereen zou het ofwel gratis (wit) doen ofwel geld vragen (zwart). Wat is mijn mening? Ik zou persoonlijk geen 50 cent hebben gevraagd. Maar als je er dieper over nadenkt, besef je dat de horeca altijd maar moet geven en weinig nemen. Het klootjesvolk (de horecaklant) vindt het normaal dat de meest uitgebreide service wordt gegeven, tot aan het absurde toe. In een restaurant schijnt het al steeds normaler te worden dat mensen met hun eigen literfles Spa Blauw binnenkomen. Ze hebben alleen een glas plus zes amuses nodig, voor de rest redden ze zich wel. Moet ik eens proberen om tien minuten langer op een parkeerplaats te staan. Moet ik eens proberen om aan de loodgieter te vragen of hij nog snel even naar dat andere lekkende kraantje kijkt. Moet ik eens proberen om de schoorsteenveger te vragen om die andere schoorsteen ook even te doen. Moet ik eens proberen om aan de slager te vragen of ik dat onsje meer gratis krijg. Of dat de bakker mij bij het betaalde brood een gratis slagroomtaartje geeft. Zo kan ik nog wel even verder gaan, het antwoord is telkens nee. Sterker nog, de parkeerwacht, loodgieter, schoorsteenveger, slager of bakker zouden me aankijken alsof ze water zien branden. Vervolgens zouden ze in lachen uitbarsten. Maar de horeca? Die mag nooit lachen, moet altijd serieus blijven. Wat dat betreft snap ik die 50 cent voor dat babyflesje goed. Het is de zoveelste klant die binnenkomt om iets te krijgen. Terwijl de ondernemer zich suf betaalt aan huisvesting, personeelskosten, brouwer, gemeente en energiemaatschappij en moet vechten om in leven te blijven. Zelfs heeft hij onlangs nog een nieuwe te dure kassa aan moeten schaffen, terwijl de banklening van de rookafzuiging nog niet is afgelost.
Zou ik die 50 cent vragen? Ik denk het niet.
Maar zal ik de ondernemer die 50 cent vraagt, veroordelen? Ik denk het niet.
Het wordt tijd dat de wereld gaat begrijpen dat voor niets de zon opgaat. Hoewel, het zal niet lang meer duren voordat de regering daar iets op vindt. Maar mocht een horecaffer besluiten om gratis flesjes te verstrekken, geef me dan een seintje. Ik ben er als de kippen bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten