zondag 21 december 2014

Kalkoenopener


Elk jaar in de aanloop naar de kerstfeesten tracteer ik u op een keukentip waaraan u profijt kan doen. Mijn advies ditmaal: Investeer in een kalkoenopener.
Straks duikt een jaarlijks terugkerend probleem de kop op: hoe vul ik verdoerie mijn kerstkalkoen? Het beest dient immers gevuld te worden om klassiek te zijn. Meestal opene men de kalkoen quartre mains, met twee personen dus. De chef houdt het beest met twee handen open terwijl de souschef er de vulling instopt. Geen wonder dat iedereen met tegenzin naar het kalkoenmoment uitziet: twee personen voor één beest vereist ultiem teamwork. Je moet volkomen op elkaar zijn ingespeeld, maar omdat het niet vaak kerstmis is, bouw je geen routine op. Deze tijden van kommer en kwel behoren nu tot het verleden, voortaan kan één persoon de kalkoen de baas. Of het nu de chef, de souschef, de plongeur of de tournant is, hij of zij kan het voortaan helemaal in zijn uppie. Dit hebben we te danken aan een nieuw handig apparaatje dat op de markt kwam. Dankzij de hygiënische uitvoering (driemaal verchroomd) kan het kleinood roestvrij bewaard worden tot de volgende kerst. Ik voorspel u echter dat u geen vol jaar zult hoeven wachten, want met enige fantasie zult u meerdere toepassingsmogelijkheden kunnen ontdekken, de ene nog boeiender dan de andere.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten